Page 93 - Menelisik Pemikiran Islam
P. 93
Adalah suatu kebahagiaan yang tidak terucapkan bagi
beliau, yang mana beliau dapat menyaksikan sendiri akan
kejayaan dakwahnya di tanah Najd dan daerah
sekelilingnya, sehingga masyarakat Islam pada ketika itu
telah kembali kepada ajaran agama yang sebenar-benarnya,
sesuai dengan tuntunan Kitab Allah dan Sunnah RasulNya.
Dengan demikian, maka maqam-maqam yang didirikan
dengan kubah yang lebih mewah dari kubah masjid-masjid,
sudah tidak kelihatan lagi di seluruh negeri Najd, dan orang
ramai mula berduyun-duyun pergi memenuhi masjid untuk
bersembahyang dan mempelajari ilmu agama. Amar ma'ruf
ditegakkan, keamanan dan ketenteraman masyarakat
menjadi stabil dan merata di kota maupun di desa. Syeikh
kemudian mengirim guru-guru agama dan mursyid-
mursyid ke seluruh pelusuk desa untuk mengajarkan ilmu-
ilmu agama kepada masyarakat tempatan terutama yang
berhubungan dengan aqidah dan syari'ah.
Setelah beliau meninggal dunia, perjuangan tersebut
diteruskan pula oleh anak-anak dan cucu-cucunya, begitu
juga oleh murid-murid dan pendukung-pendukung
dakwahnya. Yang paling terdepan di antara mereka adalah
anak-anak Syeikh sendiri, seperti Syeikh Imam 'Abdullah
bin Muhammad, Syeikh Husin bin Muhammad, Syeikh
Ibrahim bin Muhammad, Syeikh Ali bin Muhammad. Dan
dari cucu-cucunya antara lain ialah Syeikh 'Abdurrahman
bin Hasan, Syeikh Ali bin Husin, Syeikh Sulaiman bin
'Abdullah bin Muhammad dan lain-lain. Dari kalangan
murid-murid beliau yang paling menonjol ialah Syeikh
Hamad bin Nasir bin Mu'ammar dan ramai lagi jamaah
lainnya dari para ulama Dar'iyah.
86 | Asep Solikin