Page 60 - Sastra Lisan dan Nilai Budaya Dayak Ngaju
P. 60
Sastra Lisan dan Nilai Budaya Dayak Ngaju
Imbah uras jadi selesai timbul tege suara
mangaraung bara kajau. Balalu ewen due basiap-
siap manyiap peralatan kilau mandau, sipet, lunju,
dan mamasang jangkut. Awi manurut kapercayaan
uluh dayak bahwa jangkut tau malindungi itah
bara tampayah taluh. Jadi, pas taluh tukep sarupih
ewen, taluh jite bingung manggau ewau kalunen je
tege tukep ie tapi ulu jatun ati. Balalu taluh jite
mendenge tukep batang kayu jite.
“kalunen jite pasti sahukan penda batang kayu hai
jituh.” Kuan kambe bapander sambil mimbing
batang kayu.
Padahal ji imbinge jite sabujure beken batang
kayu, tapi jangkut sawa bane dengan anak ah
eneh. Tapi, tampayah taluh jite baya batang kayu
je hai. Jadi, taluh jite mangejau awi kauyuhan
manggau ewau kalunen jite enah.
Artinya:
Setelah semuanya selesai tiba-tiba ada suara
menggaung dari kejauhan. Lalu mereka berdua
bersiap-siap menyiapkan peralatannya seperti
mandau, sipet, tumbak, dan memasang kelambu.
Karena menurut kepercayaan masyarakat dayak
bahwa kelambu bisa melindungi kita dari
penglihatan setan. Jadi, ketika hantu sudah dekat
kemah mereka, hantu tersebut bingung mencari
bau manusia yang ada di dekatnya sedangkan
orangnya tidak ada. Lalu hantu tersebut berdiri
dekat pohon tersebut.
“Manusia itu pasti ada di bawah pohon besar ini.”
Kata hantu berkata sambil memegang pohon besar.
Padahal pohon yang dia pegang itu sebenarnya
bukan pohon, melainkan kelambu suami istri dan
anaknya tadi. Tetapi, penglihatan hantu tersebut
51